Wednesday, August 13, 2014

Konsten att vila

Hej!
Idag är rubriken på mitt inlägg nästan stickande i mina ögon, konsten att vila?
Ja, det är ingen konst som jag är expert i. I vart fall inte just nu, men jag kommer att bli.
Jag har haft semester i några dagar nu och eftersom jag valde att bara ha två veckor semester så börjar jag bli smått irriterad på mig själv att jag inte kan slappna av och varva ner! 
Jag tänker på jobbet hela tiden. Vilket är väldigt dumt eftersom jag behöver vila.
Nej, STOPP Petra. Nu ska du öva dig mer i konsten att vila, 
det hör ju också till konsten att välja glädjen. Vilket jag skrev om alldeles nyss. 
Ett sätt för mig som brukar fungera alldeles utmärkt är film. 
Jag fullkomligen älskar att förflytta mig in i filmens värld där jag bara kan få lägga mitt fokus på någon romantisk komedi eller något romantiskt drama. Trots att jag vet att detta är ett fungerande sätt så slår jag på mig själv genom att tycka att jag då blir en soffpotatis. Precis som om det skulle vara hela världen om jag hade drag av en soffpotatis? 
Hallå, vad håller jag på med? Varför manar man sig själv med banor för en så fånig grej?
- Nej, nog med det! Jag är en lite av en SOFFPOTATIS…
-Hahhahah, ibland (ofta om du frågar gubben) har jag torr humor men jag bjuder på bilden ovan…Hittade den på nätet på etsy.com om bara var tvungen att spara ner den.
...och det är faktiskt helt ok för mig att bara glo på den där sk dumburken ibland, ler. 
I denna soffa älskar jag att bulla upp med kuddar och filtar, tända lite dov belysning, ta med en kopp varm grönt eller rött te (och ja, i ärlighetens namn lite o-nyttigheter får följa med ibland).
Jag kan rekommendera en väldans massa filmer för den som gillar romantik, komedi och drama
- Det är väl positivt va? Petra - Filmkritikern? Ler. 
Äh, passar på att slänga in några tips.
A walk to remember, Allt för min syster, Jakten på lycka
Dagboken, Water for elephants, Remember me, The vow,
The Lucky one, Twilight filmerna, Hunger Games,
The last song, Dear John, Save the last dance,
Livet från den ljusa sidan, a beiutiful mind, Tristan o Isolde…Ja, jag kan fortsätta lääänngee
Men jag kan faktiskt, åtminstone rent teoretiskt fler tips på hur du vilar dig. Jag vill dela med mig av dem för jag tror faktiskt inte att jag är den enda som har problem med att gå ner i varv och bara vara. Samhället som vi lever i har så höga krav på tillgänglighet, perfektionism och duktighet att jag nästan spyr bara jag tänker på det. Vad hände med du duger som du är? För det gör du. 
 Men det är en betydligt större fråga som jag inte ska gå in på nu.
Några små tips på hur du vilar dig:
Nummer ett, DU ÄR VIKTIG, ta reda på vad som fyller dig med energi så att du kan tanka dina batterier när du behöver, för mig är olika avslappningsövningar bra, har du inte prova så ge det en chans. Det finns många bra appar att ladda ner. 
Det är också viktigt att du fyller på igenom att omge dig med människor som gör dig glad! Jag har klarat så mycket i mitt liv tack vare fina vänner, underskatta inte kraften av detta!
Lär dig också att prioritera, välj en sak per dag som är viktigast just nu, inget mer. Lägg fokus där. 

Två: Lita på din intuition, du bör vila när den säger det. Jämför dig inte med andra och pressa dig inte för mycket för att göra andra till viljes. Följ din magkänsla och ditt hjärta det är din inbyggda kompass och du kan bli en bra kompassläsare om du övar. 
Tre: Våga be om hjälp och öppna dig om du har för höga krav på dig själv o inte kan varva ner.
Fyra: Lär dig uppskatta det vardagliga. Så som att lapa solsken, läs en bok, lyssna på musik som gör dig glad, gå en promenad i skogen, drick eller ät något som du mår gott av och gillar. 
Fem: Skaffa kunskap, det finns massor av bra böcker, kurser, forum och program som kan ge dig tips och råd på hur du finner din individuella väg till att vila och känna dig mer till ro.
Lycka till Kram/ Petra E

No comments:

Post a Comment

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra

Google+ Followers

Google+ Badge