Monday, August 25, 2014

Vad händer!?

 Hej!
Då var jag hemma på Svensk mark igen. 
Jag har haft en skön resa med återhämtning och glad vänner.
Dock fick vi en mindre chock när vi blev kontaktade under resan av människor hem ifrån som undrade om någon checkat vårt hus. Frågande undrade vi givetvis varför. 
Då fick vi beskedet att det regnat 120 mm på mindre än några timmar och att det var kaos hemma i staden och att flera människor i vårt område fått evakuerat sina hem. Då gick vi in på FB och fick se flera förödande bilder.  
 Dessutom fick vi snabbt veta att alla vägar till oss var avstängda då de var helt vattenfyllda. Tack och lov hade vi vänner i området som kunde komma intill och ge oss lugnade besked. Inga större skador. Tyvärr var det inte så för alla av oss som var i väg på resan och flera andra vänner blev drabbade. Hela trädgårdar förstårdes, grus som flöt iväg, bilar som förstördes, källare som fylldes med vatten och massor av minnen som förvarades där blev förstörda, tvättstugor som fylldes med vatten, husgrunder som stod fyllda med vatten… Ja, listan kan göras lång. Men tacksam är jag ändå över att ingen person kom till skada. Det känns ändå så väldigt konstigt och sååå främmande. 
Vad händer egentligen?
 Detta är ju katastrofer som vi inte är vana i Sverige. 
 Till och med vägar och broar gav vika. Vilka krafter! Våra grannar sa att det blixtra och dundrade tätt i hela 6 timmar utan något direkt uppehåll! Kanske var det tur att jag inte var hemma för jag tror jag hade blivit väldigt rädd. Lider med er som var det.
 Här nedan ser ni E18. 
Ville visa detta för att väcka en miljötanke hos er alla. Nu vet inte jag alls om detta beror på att miljöförstörelse, men det är ju inte otänkbart att vädret förändras och att vi retar upp moder natur med miljöförstörelse. Jag fick mig i allafall en tankeställare. 
HA det gott och var rädda om naturen och er själva. KRAM/ Petra E

2 comments:

  1. Oj oj oj, vilken förödelse!! Som sagt, svårt att tro att detta är Sverige, man har ju sett liknande bilder nerifrån Europa. Väldigt jobbigt för alla drabbade... vilken udda sommar 2014 blev med julihettan, skogsbranden och så översvämningarna.

    ReplyDelete
  2. Fy vilken förödelse. Ja jag tror nog att vi människor har stor del i de väderförändringar som sker. Tyvärr tror jag att detta är något vi måste vänja oss vid, tror inte vi kan vrida tillbaka klockan men tror dock att vi kan hindra det från att bli värre. Vi har ett viktigt val framför oss och kanske det är dags att rösta på de partier som tar miljön på allvar. Sen måste vi nog börja ändra vårt egna beteende, sluta upp med vår överkonsumtion.

    Fin dag till dig och tack för ett viktigt inlägg
    Kram
    Annie

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra

Google+ Followers

Google+ Badge