Wednesday, September 03, 2014

Tea time

 Hej Hej!
Hoppas att ni har det fint där på andra sidan skärmen. 
Själv har jag just tänt lite levande ljus och tagit en kopp te. 
Jag har haft endel problem med magkatarr och märkt att te då är ett sundare alternativ ibland. 
Ibland har jag också varit duktig att använda te när jag varit sötsugen, vilket är ett bra alternativ eftersom det är kalorifattigt (om du skippar grädden/mjölken och honung/socker.
Det finns ju så många tesorter och så många nyttiga teer så det gör ju inget. 
Tänkte dela med mig lite av "min" kunskap om te. 
 Det finns ju olika sorters te, svart, grönt, rött och vitt. Te innehåller ofta mkt mineralier och antioxidanter som skyddar fria radikaler i kroppen som annars kan ge upphov till sjukdomar- visste ni att det finns tester som påvisar att antioxidanter i te är mer effektivt än C och E vitaminer? och att två koppar te om dagen är det som är tillräckligt. 
Svart te sägs ge skyddande effekter emot cancer, minska risken för åderförkalkning, vara bra för hjärtat, rena kroppen och stärka immunförsvaret. 
Även rött te anses förebygga cancer och var bra för hjärtat, men också sänka kolesterolet, hjälpa mot uppblåst mage och bekämpa infektioner. 
 Lika så vitt och grönt te sägs vara skyddande emot cancer. Vitt te kan dessutom sänka feber, motverka vätskeansamlingar och stimulera matsmältningen. Grönt te sägs också vara bra mot reumatism, skydda mot alzheimer och stimulera viktminskning. 
---
Mängderna gäller en kopp te motsvarande 240 ml. Som jämförelse innehåller en kopp kaffe 80 mg koffein per 240 ml. Det finns inga särskilda beräkningar av näringsinnehållet i grönt och vitt te. De kommer från samma buske och efterbehandlingen är nästan likadan - därför gäller i stort sett samma mängder. När det ändå finns en hälsoskillnad beror det på innehållet av sekundära växtämnen, som inte omnämns här.
BLOMTE - EN NYTTIG FUSION FRÅN NATUREN
Extrakt av örter, torkade frukter, bär eller blomblad går i regel under beteckningen örtte och är inte te i den klassiska bemärkelsen, det vill säga te som baserar sig på blad från tebusken Camellia sinensis som det svarta, gröna och vita teet. Det är i stället en fusion av örter, frukter, bär och blommor med olika effekter. Här är några:
Kamomillte har en lugnande effekt och kan verka desinficerande. Kan lindra inflammerade ögon och hals och har en positiv effekt på magen. Har du problem med för mycket magsyra lugnar teet också magens slemhinnor. Också bra mot menstruationssmärtor.

Pepparmynta- te är uppiggande och främjar matsmältning. 
Nyponte är mycket rik på C-Vitamin och bra mot infektioner till exempel förkylning och urininfektion. Lindrar huvudvärk, yrsel och vätska i kroppen. 
Fläderblom (finna i en blandning mellan tranbär och hallonblad) bra mot influensa, förkylning o halsinfektion.
---------
AYURVEDA-TE FÖR DITT HUMÖRTeet bygger på den över 5 000 år gamla filosofin om att leva i balans med sin kropp och den omgivande naturen. Ayurveda är i dag en erkänd inriktning inom naturmedicin (fytoterapi). Bygger på tanken om tre olika kroppstyper och sinnestillstånd; vata, pitta och kapha. Vata-te är en blandning av lakritsrot, kardemumma och ingefära. Har en mycket söt o fyllig smak. Har lugnande effekt. Pita te är lugnande och svalkande medan Kapha-te är uppiggande. 
Det var tetips det, ler! KRAM/Petra 

No comments:

Post a Comment

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra

Google+ Followers

Google+ Badge