Friday, January 09, 2009

Jag vill varna känsliga tittare...

Hejsan Hoppsan!
(ursäkta bildkvaliten men det blev lite bråttom, ler)
Sista helgen med "ledighet" (kan man kalla det så när man har massa hemtentor?) innan studierna drar igång. Jag var inne och tittade på kursplanen för denna termins nya kurser.... ja och vad kan jag säga... Puh. Hoppas att jag blir positivt överraskad för det lät väldigt byråkratiskt och tungt med mycket organisations teorier osv...

Vad håller jag på med denna helg då? Jo, vilar.... nej, en önskedröm, ler. Jag renoverar om hallen, vilket dock inte borde vara ett jätte projekt eftersom den består av hela 6 kvm eller nåt i den stilen... Panel ska upp på väggarna en dörr ska byggas (vi har ju bara 3 i den lilla hallen så varför inte slå till på fyra....hihihi). Taket, listerna och toadörren har varit kakaobruna och golvet är kakel i någon ful terrakotta färg. Så nu ska det ändras, i vilken färg då? Jo, vitt så klart!! hihii... Dörren har fått sig några omgångar, taket och listerna också. Sen ska det inhandlas färg till golvet, japp, det är sant. Ni kanske redan visste det men jag hade ingen aning, men man kan med en ganska så ny färg måla på kakel (utan att bränna och trots att de är i slitageområde). Då ska golvet bli ljusgrått... tror jag... Jag är sugen på vitt men hm, i en hall som alltid blir skitig på golvet... nja vi får se.
Tyvärr Skulle ju helst av allt vilja inhandla en ny spegel och krokar till hallen, har sett lite på den underbara butiken Himlarum som jag gärna skulle vilja ha, men just nu säger plånboken;

-Petra, nya studiekurser= Nya böcker.... puh!
Så de gamla indo prylarna från mio får shabbas till med lite vit färg och det får duga ett tag till.
Japp, här är taket och listerna målat en gång...

Tjusig lampa va? Ja, det är sorligt att jag tänkt att byta ut den tjusiga... Men i mitt förra inlägg ser ni lampan jag fick av min make som ska hängas upp det och jag tror att det blir bättre...

Eftersom vår hall är så liten så byggde vi en halvväg (främst för att dölja vattenberedaren som också ska få plats i den stora hallen), och så hängde vi ett skynke för en stång där vi kan ha jackor, skor, termobrallor, hjälmar och allt annat sånt som trängs i en familjehall. Det är alltså skynket som ska tas bort och istället ska en dörr byggas där. Den vaksamma läsaren av min inlägg funderar nu säkert på hur jag fått min annars bångstyrige make till allt detta... Jo, jag kan inte annat än tacka go Camilla med bloggen Mitt Ljuva Hem (pssstt du har väl inte missat hennes underbara webbutik http://www.mittljuvahem.com/). Jo, hon avslöjade sina hemligheter om hur man får en make att göra som man vill....hihihi-... Men vad ni tänker snuskigt! Skäms på er....hhiihi.. Ha nu en riktigt fin fortsatt helg, jag lovar att visa hur resultatet blev

13 comments:

  1. Hihi..*blink blink*...
    Min make säger att vi utnyttjar dom stackars försvarslösa...

    Ha en trevlig helg raring!
    Kramar Camilla

    ReplyDelete
  2. Så härligt att få ordning på hallen. Det är faktiskt mitt nästa projekt också, men jag vet inte om det är mannens, *s*. Vi får väl försöka övertala honom. Så snygg lampa. Den skulle jag gärna vilja ha också.

    Ha en bra helg!
    Kram Ullis

    ReplyDelete
  3. Halloj här hos dig hade jag missat mycket såg jag men nu är jag här!
    vad roligt med hallen den är ju superviktig enl. Feng Shui ops nu böjar lets dance ha en fin helg!!!
    KRAAAAAAAM!

    ReplyDelete
  4. hi hi...så roligt,ibland utnyttjarjag min man och det erkänner jag nu till dig...kramar och trevlig helg
    oj oj...glömde skriva att hallen blev super snygg...!

    ReplyDelete
  5. Har också planerat lite för min man. Han ska få lägga golv på övervåningen, förhoppningsvis reddan i helgen.

    Kram Britt

    ReplyDelete
  6. Hallojsan Petra!

    Du, detta kommer att bli skit / svinbra ( på ren svenska ) haha. Japp, det ser jag redan nu.

    Jag håller på att måla lilltoan... IGEN haha. Igentligen skulle jag BARA måla taket vitt men hur det var när jag höll på som bäst därinne så såg jag nått riktigt fult... f.n oxå, jag har prickiga väggar japp, kvistarna lyser igenom. Nu blir väggarna vita oxå. Vet inte hur jag ska göra med golvet än men det löser sig alltid.

    Väntar med spänning på din hall i ny skrud.

    Kramiz / Carina

    ReplyDelete
  7. Hahaha vad du är rolig Petra, du är underbar.
    Ja visst är det så att man får fjäska lite hihi.
    Tack såå mycket för att du ville göra ett inlägg åt mig och jag blev såå nöjd med det, du är för go. Kolla vilket gensvar det blev ojoj.
    Ja nu ser jag fram emot att få se din hall färdig, det kommer att bli så bra så.
    Kram syns i morrn eller på söndag.
    Kram/Ingela.

    ReplyDelete
  8. Tack för din snälla kommentar hos mig!! :)

    Och vad härligt att göra om hallen!! Ska bli kul att få se resultatet! :)

    Ha en underbar kväll.
    Kram Sandra

    ReplyDelete
  9. Spennende prosjekt, gleder meg til fortsettelsen.... Ha en fin helg!! Klem

    ReplyDelete
  10. Du har fått en utmärkelse!

    ReplyDelete
  11. Men va roligt med hall renovering..
    Du det där lät spännande med att måla klinker vad är det för färg??

    Ha det så bra och lycka till..
    krma anna

    ReplyDelete
  12. Så kul att fixa, måla tapetsera och dona. Har själv en hall som skulle behöva sig en omgång med tanke på att det är det första man ser när man kommer in men tids nog så blir det nåt av det oxå. Ha en riktigt trevlig helg/ Carina

    ReplyDelete
  13. Lampan ser jättefin ut! Spännande med hallen. Önskar att man hade en stor hall, alltid är den förliten för allt som ska rymmas där. Hur gör man för att omvandla indomöbler vita? jag har också flera indomöbler som jag vill göra om.. Dom är ju oljade? Kram

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra