Friday, April 08, 2011

Hinder för många

Det svider och det bränner bakom ögonlocken, en blink och det är svårt att hålla tårarna tillbaks.
Jag ska inte gråta, jag vill inte gråta.
Bröstet spänner sig och lungorna vill spricka, jag vill skrika och jag vill säga fula ord men istället så står jag där tyst bara tyst, tyst och lyssnar.
Nej, det är ingen som har dött. Bara nästan, en dröm.
Nej, upp med hoppet.
Idag hade vi byggnads nämnden hos oss,
de kräver att vi bygger en handikapps ramp på minst 8 meter och att vi ska bygga en handikapps toalett. Tro mig när jag säger att jag vill inget hellre än att alla ska komma in till vår butik,
det handlar inte om det,
det handlar om vad det tyvärr så ofta alltid handlar om: Pengar!
Att bygga detta kommer kosta med material, hantverkare och TID!

Vi kommer inte låta oss "stoppas" av detta utan kämpar vidare.

Jag kan dock inte låta bli att tycka att det blir väldigt o - konsekventa budskap
från stat och diverse olika instanser.
- Våga satsa följ din dröm,
 - Klart att du ska tro på din dröm om ett eget och att du ska förverkliga den om den är hållbar i sin tanke.
I osagda ord:
Du måste bara göra ditten och datten först och det kommer att kosta dig ja si så där: ALLT!

Tycker inte heller att det är schyst mot den lilla människan, för visst skulle jag gärna med stora resurser lätt och enkelt fixa detta!
Bra tillgänglighet: JA TACK, men ge oss då stöd/bidrag så att det blir rimligt.

Vet vad det står i HIN- Enkelt avhjälpta hinder, och har läst en del om det under såväl min studietid till socionom som inför detta möte. I väldigt stora drag handlar den om att publika lokaler (vilket vi då räknas som) och allmänna platser ska göras mer tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. 

Jag undrade lite hur det ställer sig gällande det faktum att detta beslut kommer tynga oss ekonomiskt, 
svaret var då att det var mitt ansvar som företagare att ta reda på detta innan jag öppnade. 
Då sa jag, då skulle jag ju inte kunna öppna. 
- Nej var svaret.

Jag vet att personen som kom med dessa upplysningar bara gör sitt jobb så jag menar INTE att vara ohövlig, jag bara undrar hur det går ihop? Hur klarar människor att öppna eget med tanke på alla de oförutsedda utgifter som lurar bakom varje vrå, jag tycker att detta är en viktig sakfråga.

 Jag vill förtydliga igen, detta handlar inte om diskriminering från vår sida, 
det handlar krasst om den bistra verkligheten pengar!

Vi löser detta för vi har löst svåra saker förut, vill bara skriva av mig.

Detta inlägg kommer inte kunna kommenteras.
Följer du vår blogg levvackert.blogspot.com kan du följa processen här är det färdig skrivit om tråkigheter.

Ha en fin helg/ Petra