Wednesday, October 21, 2015

Kärleksresa till Riga



Hej Hej!
Allt väl? Här är det bara gott. Mycket har hänt sedan jag skrev sist, bland annat så har jag och min make varit på en liten kärleksresa på en långweekend. 
Denna gången bar det av till Lettlands huvudstad Riga. 
Vi bokade en resa till Spahotellet Opera. 
Jag skulle dock inte rekommendera det hotellet till spa för nä det skulle jag inte kalla dem :(
Behandlingarna där var inte heller direkt prisvärda, tyvärr för annars är Riga känt för sina spa behandlingar. Tur att spa inte är det enda som finns i Riga :)
Vad gjorde vi istället då? Jo, vi gick på vad Letterna själv påstår är europas största marken. 
Där fanns massor men mest mat och blommor. Jag ska också i ärligheten säga att jag inte köpte något där men det var i vart fall spännande att se. 
Riga imponerade inte heller shoppingmässigt på mig men däremot fanns det mycket gott att äta och dricka samt mycket fina miljöer att titta på. 
Dock hade det räckt med två nätter för att se och smaka på allt ;)
Oj, nu låter det väldigt negativt och det är inte min mening för visst tycker jag ändå att Riga var prisvärt Det kostade inte mycket att flyga dit och inte heller mycket att bo där, alkohol var också billigt men att gå ut att äta på fin restaurang kostade ungefär som hemma, kanske 15-20% billigare (min uppskattning)
Något som jag tyckte om var alla små mysiga restauranger, vinbarer och liknande.
Då både jag och min man uppskattar vin så tyckte jag att EasyWine hade ett trevlig koncept. 
När man kom dit fick man ett vinkreditkort med 50 euro på, sen var det bara att provsmaka av de 60 olika sorterna som fanns. Det gick att prova 50 ml, 100 ml eller 150 ml. Jätte bra för då kunde man ju smaka på fler sorter. 
 På Easy Wine som på så många andra mysiga ställen kunde man såklart beställa in jätte goda osttallrikar. Kan inte minnas en resa där jag ätit så mycket ost hahaha
Något annat som verkligen imponerade på mig var Rigas kvalitets choklad.
Jösses jag har ju smakat endel praliner i mina dagar men dessa slår det mesta.
Vi gick faktiskt flera gånger och köpte oss olika sorter som vi sen tog med till den vackra statsparken och mumsade i oss där.
 Det fanns också många spännande sorter att smaka på 
Min favorite vart denna guldpläderade champangetryffel, men jösses så ljuvligt! Tro mig när jag säger att dem skulle man kunna bli beroende av!
Prismässigt låg pralinerna på ca 1,2-1,5 euro styck. 
När vi ändå talar gotterier så måste jag ju berätta något som jag som champagne älskare gillar. 

På konditori i Riga var det nog mer vanligt att beställa "champagnen" Riga till bakelsen än vad det var att ta en kopp kaffe till. Riga Champagne smakar nästan som en sötare Champis dricka.
Bakverken jag fick var dock lika söta som de flesta som finns här hemma. Inte min smak riktigt men det var ändå mysigt
Vi testa också på nattlivet i Riga eftersom vi var där så pass många nätter. Så vi valde då att besöka 
Reval Hotel Latvijas Skybar för att ta kvällsdrinken på 26:e våningen. Där uppe var det underbar utsikt över hela staden. Tyvärr var det väldigt svårt att fota med mobilen ut men åker ni dit så är det värt ett besök. Vi provade dessutom flera goda drinkar där som låg på halva priset än vad de skulle kostat hemma. Självklart testa vi också Riga Balzam men nja det var inget för oss. Riga Balzam är en Lettisk national medicin med alkohol i och ja jag vet inte vi fick den med varm svartvinbärssaft.
 Sedan hade vi också fått höra att Letterna var lika duktiga på Öl som de var i Prag och ja det får vi nog skriva under på eftersom vi testade flera goda lokala ölsorter. Vi gick också till Peters Brewhouse  
Det är en trevlig restaurang som också brygger sitt eget öl 
Där kan man få prova flera olika ölsorter för väldigt låg kostnad
 Vi besökte också Vina Studija för att gå i vinskolan och för att prova lite olika champagne
 Jag kan säga att det vart några flaskor med hem till Sverige, dock höll inte alla hem tack vare dålig hantering av min makes väska som kom hem helt böjd (en rejäl väska som vi trodde skulle vara väldigt svår att skadda) men men man packar ju sådan på eget ansvar. Allt gick inte sönder så det var väl tur.
Vi gick också ner efter vattnet en dag och där fanns båtar som man kunde åka för att se Riga från vattnet, det var ett trevligt inslag som kostade ungefär som att åka med Skärgårdsturerna i Stockholm.
Riga är faktiskt en mycket vacker stad

Jag som är en romantiker har lyckades också övertala min man att vi skulle skaffa oss ett hänglås och fästa på kärleksbron. 
Så nu hänger vårt lås där och nycklarna är hemligt utsprida på väl valda platser i Riga. 
Så nu ska vi skapa en tradition av detta på våra kärleksresor och en kollega till mig piffade till iden lite extra. Varför inte spara en av de tre nycklarna och skapa en tavla av alla nycklar vi får ihop och skriva namnet på staden där låset är under nyckeln… måste bara få med gubben på det också hiiihhi
Resan som var tänkt att gå mer i hälsans tecken med spa och träning landade i dryck och mat men det var inte fy skam det heller 
Även om vi nu inte smakade så middagsmat som var inhemsk så måste jag ge dem ett plus för tillagningen av europeisk mat.
 Vi hyrde faktiskt också en liten bil och åkte runt och tittade i Lettland och så åkte vi över till Litauen men nja jag tycker nog att det var mest att se i Riga och områdena runt Jurmala. 
Då ska vi väl dock tillägga att vi inte besökte Sigulda som dock ska vara sevärt med vacker natur och slott och borg. Trots att endel saker inte riktigt var vad vi hade trott  hoppas jag ändå att du blivit inspirerad att besöka Riga för jag ångrar det inte :) 
Nu åker många dit med båt, vi flög med SAS tur och retur tidigt på fredag morgon och hem sent på måndag kväll, bodde på fyrstjärningt hotell i svit och betalade för båda två 5269:- det tycker jag är ett mycket bra pris. Nu måste jag säga att hotellet dock inte levde upp till mina förväntningar men det låg precis i början av Rigas gamla stan så lokaliseringsmässigt var det mycket bra.
Vi bokade via Expedia.

Tack för ordet, ler. 
Kram Petra E










1 comment:

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra