Tuesday, July 01, 2008

Vit Romantik









Har tidigare haft bland annat metrobloggen men efter massa strul bestämt mig för att flytta hit.
Så jag tänker starta med att skriva något litet inlägg här ibland, bara för att pröva på. Med andra ord jag kommer fortsätta på metrobloggen som vanligt än så länge.
Tänkte skriva lite om bloggens titel, Romantiska hem.
Definition på ordet "Romantisk" en form av "Romantiska", Direkt tagit ur Bonniers Svenska Ordbok;
"Romantisk; fylld av (skönhets) dröm o. längtan, svärmisk, högspänt idealisk (motsatser t.ex. nyktert saklig, realistisk, prosaisk, jordnära)

Romantik är väl något som ingen vill vara utan. Men vad är då romantik/Romantiska? Frågar du mig så skulle jag säga att det vara en högst individuella fråga. Man kan tala om romantik till ett levande ting, ett intresse och ja till och med ett matrielt föremål. Hm, detta kan nog säkert tolkas på lite olika sätt såg jag nu när jag läste det.... Men Ok, missförstå mig rätt. Jag tycker att romantik kan förstärkas. Även det på många olika vis, men ett sätt är att skapa stämningar i miljöer, med hjälp av ex ljus, tyger, färger, dofter osv. Ett romantiskt hem tycker jag är kärleksfullt och inbjudande, inte stelt och opersonligt. Ett romantiskt hem säger mycket om dem som bor där. Romantik är också något som får en varm om hjärtat och det måhända att det låter helt puckat för många men det får inredning för mig (självklart inte mer än mina nära och kära) men kanske lika mkt som för den fotbollsfanatiska som ser sitt lag vinna, hobbysamlaren som hittar sitt fynd, konstnären som skapar sitt livsverk, bokmalen som hittar en guldbok osv...

För mig är bilder mkt talande i en inredningsblogg och därför består båda mina bloggar av till mesta dels detta, hoppas att de kan inspirera till om inte romantik så iallafall hemma glädje.
KRAM Petra E, RomantiskaHem
Ps. Lite hjälp från någon vänlig själ. Upptäckte när jag skulle infoga bilderna att de inte alls hamna när man ställde markören, utan allt hamna ovanför texten, en skillnad från metrobloggen. Hur gör jag om jag ex vill skriva lite text och sen en bild, lite text och sen en bild osv osv.... Ds


3 comments:

  1. Härlig blogg! Ja, jag är ju förhållandevis ny här men när jag lägger in bilder lägger jag in alla bilderna först och sen skriver jag. Då kan jag skriva över eller under, hur jag nu väljer.

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  2. Ja jag skriver väl här då efetrsm du startat lite här igen....

    Det är en kökshandduk du såg hos mig, med ett brev från Linné tryckt på. Jag köpte den från bloggen Min skattkammare!

    ha en go lördag! Kram!

    ReplyDelete
  3. Hej!

    Bordet köpte jag i maj tror jag...såg idag att de hade kvar det rektangulära bordet i zink på coop här i Karlstad....

    VAckra bilder från ditt hem...

    HA´nu det så gott...här har regnet öst ner och det åskat som bara den....

    MiaMaria

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra