Thursday, January 02, 2014

Mitt betyg på Selma Spa

 Hej Hej Alla Fina!
Hoppas ni hade en fin nyår och en god start på den nya veckan.
Själv hade jag en fantastiskt trevlig nyår med ett gäng nära och kära. Tacksam jag känner mig över att ha så fina vänner! Jag tycker det är viktigt att man tänker på det ibland. 
Men nu från det ena till det andra…. Selma Spa i Sunne, jo där var vi jag och maken och lyxade oss i mellandagarna. Jag brukar ju alltid skriva en liten "recension" över de ställen vi besöker så att andra kan få lite tips och råd. Selma var tyvärr för mig inte riktigt vad jag tänkt mig. Missförstå mig inte för det fanns mycket som var bra men dessvärre endel som jag tycker är mindre bra. 
Servicen var oerhört olika. Endel personal var väldigt trevliga och gav verkligen ett varmt och välkomnande bemötande medan andra mer verkade besvärade över sitt arbete. Synd för det drar ner stämningen. Tack och lov var personalen som hade spa behandlingarna faktiskt helt gudomliga. Där kände man sig omhändertagen och professionellt bemöt. 
Denna gång hade vi bokat ett "vanligt dubbelrum" och det var helt ok, förutom en väldigt dålig detalj, den som städade rummet missade tydligen att städa toaletten efter gästerna som bodde där innan….
På bilden ovan ser ni vårt rum
Visst det är mänskligt att fela men jag tycker att när det kostar så pass som det gör så vill jag att det ska vara rent och fräscht. Vi betalade för dubbelrummet, 2 st femtton minuters kurbad och middag på kvällen 2500:- men vår vistelse där stannade knappast på den summan. Något annat som retade mig och som alltid gör det, det är när man undviker att skriva priser. I baren fanns exempelvis många goda färsk pressade grönsaks och fruktdrinker, men tro inte att det stod pris på menyn.
Dessutom tycker jag inte att det kändes helt ok när personal hanterar en stor växelkassa brevid och samtidigt på den "köksbänk" som man gör dessa drinkar… Jag kan vara känslig men pengar i min smak är inte hygieniska att ha bredvid frukt och grönt som man stoppar i en mixer och serverar… 
Annars måste jag ge beröm för den lilla pubmenyn, nu såg jag ingen direkt meny någon stans men vi såg vad andra beställde och beställde det samma, ler. 
Man kund nämligen, vilket var charmigt, dricka sin dryck och äta sitt pubtillbehör väldigt omväxlande…. Ja, alltså antingen i baren eller vid klassiska bord, vid stora runda kopuffar brevid öppen eld, på sköna liggfotöljer med härlig utsikt framåt och med lyxigt känsla då golvet var av glas och att man nedan såg endel av spa avdelningen eller varför inte vid en vacker schäslong…

Fin detalj med glasgolven
 Jag gillar verkligen när det finns varierande miljöer att välja bland. MEN jag tycker inte om när det varierar för mycket och då menar jag att när man försöker nå ut till för många målgrupper samtidigt. Det finns de ställen som klarar av det för att de har tänkt igenom noga hur olika målgrupper ter sig, vad de förväntar sig och vad de gör. Nu var vi ju inte där någon längre tid så egentligen kanske jag inte ska yttra mig men jag kan ju berätta hur jag upplevde det när jag var där. Vi åkte dit i tron om att vi åkte på en romantikweekend. Jo, vi hade det romantiskt men jag tycker inte att man blandar barnfamiljer och romantikweekend hursom helts…. Det är inte super romantiskt i poolen, bastun eller vid middagen när det springer runt femton ungar vilt och leker datet….  Jag blev också förvånad över att endel checkade in med hund… nu har jag inga allergier och vill inte vara grinig och gnällig men jag tycker marknadsföringen på deras sida är vilseledande…. jag upplevde det i alla fall inte alls som det är formulerat där. Jag tycker absolut om barn och barnfamiljer och tycker självklart att de också ska kunna åka på spa men jag är van att det då antingen med regler eller smarta möbleringslösningar skapas lugna platser, romantiska platser och sedan platser som är mer för de små liven, ler. Missförstå mig rätt men om jag ska hänga på polkanten och vara romantisk med min man så vill jag inte ha barn som hoppar bomben bredvid, inte när det inte är vad jag förväntat mig då jag läst vad jag köpt, vad jag ska besöka, sett bilder osv. 
 Stort plus ändå att spa områdena och poolerna var fräscha och rena. 
Ytterligare ett plus är spabehandlingarna. Dock tycker jag att Selma Spa vid bokningen borde uppgett att det är klokt att redan då boka eller reservera behandlingar för att det kan vara fullt när man kommer. När vi kom så var det inget att välja på. Ville jag ha en behandling utöver de två femton minuters kurbad som var med så fanns det bara en att välja på. En behandling som jag egentligen inte var intresserad av men eftersom jag var så inställd på att få spabehandling dagen vi kom dit så tog jag den. Behandlingen jag gjorde först hette Red Island och var en mycket trevlig behandling. Inget direkt över det vanliga men spa terapeuten var mycket duktig och jag var väldigt nöjd. 
Däremot så tycker jag att spabadet som vi gjorde var ja skönt men hallå? 400 kronor för att bada bubbelbad i femton minuter med lite badolja i??? Öh? Nej, det är det inte värt. Dessutom hade man kunnat lyxa till rummet med små medel och det hade höjt hela stämningen massor. Vet att jag låter gnällig nu men det är ju ändå ett spa!? Men åter igen plus till spa terapeuterna som var väldigt trevliga och gav proffsigt bemötande. 
Däremot måste jag verkligen tipsa om något. Jag gjorde dagen vi skulle åka hem en detox behandling och den var verkligen värd sitt pris. Det var som att vara i himmlen och så bortskämd och lyxigt behandlad som man blev där, ja det har jag nog inte blivit annars. Jag hade en spa terapeut som hette Zoya och hon var verkligen proffsig. Man kan ju annars tycka att det känns lite olustigt och obehagligt när man blir så "blottad" men här var hon så noga med handdukar och att man inte skulle känna sig illa till mods. Den behandlingen rekommenderar jag mycket varmt. 
Tyvärr om jag får vara petig. Så ogillade hur man fick gå till behandlingen. Jag tycker att det är väldigt viktigt med intryck och miljöer på sådana här ställen och jag nästan förväntar mig att de/den som driver stället också gör det och tänker igenom det. På Selma Spa finns en fitness avdelning. Jag tror att det går att köpa gymkort där även för gäster… verkade så. Hur som så ligger fitnessavdelningen i ena änden och spa behandlings rummen i andra änden. I mitten bokar man behandlingen och anmäler sig till den. När man står där i sin vita morgonrock och vita tofflor  och anmäler att man kommit, så pekar den som tar emot en bortåt och beskriver hur man ska gå. Då får man gå ett stråk igenom där det står massa lokala unga förmågor och strechar, är på g till träning eller har tränat. Nu vet jag att jag är super petig och känslig med detta men jag tycker inte att det inger rätt stämning innan behandlingen… 
Nej, jag utvecklar inte det vidare men ibland och särskilt om det är många små saker så blir det minus av detta också. 
När det kommer till maten så är jag…pust…denna gång besviken. Jag kan inte låta bli att tycka att när man har en restaurang på ett spa, en restaurang som på olika sätt vill förmedla att vara fin, då har man dukar på borden!! Oerhört tråkigt att sätta sig uppklädd, på tre rätters middag vid ett bord utan duk… Kanske hade det varit skillnad om det hade varit snygga bord…
När det gäller maten så var den tråkigt upplagd och kändes inte genomtänk…
Förrätten var inte ens god och då är inte jag kräsen….
Här ser ni skaldjurblandningen
 Huvudrätten hjort, rödvinssås, potatispure och morotspuren var däremot väldigt god!! Dock tycker jag att man kunde ha haft något annat grönt till, dels för syns skull men sedan också för konsistens skull, men som sagt det är ju helt en smaksak. 
 Ja, och så efterrätten… hur tråkigt kan det bli...
Jag känner att jag varot väldigt kritisk nu, men jag tycker att man kan vara det när man betalar dom pengarna som man gör. Sammanlagt kostade de två dagarna och natten oss 6500:- och då tycker jag nog att man ska kunna få lite mer. Tack och lov hade vi fått själva vistelsen av våra vänner i gåva när vi förnyade våra löften så vi betalade inte själva så mycket. Jag hade aldrig gett så mycket för det om jag vetat att slutnotan hamnat där. Vi gjorde inget extrem men det var Detox behandlingen och Red Island behandlingen som drog iväg och gjorde det dyrt (då var det bara jag som gjorde behandling inte gubben för han gillar inte själva spa behandlingarna så…). Men man åker ju ofta på spa för att man kanske just vill göra någon spa behandling…. och uppenbarligen tyckte väl inte andra gäster att dessa var så dyra eftersom det var fullbokat…. Men summan av kardemumman, vi älskar att unna oss lite extra livskvalite ett par gånger om året, faktum är den att vi tycker att det är en investering i vår relation och i oss själva.
Dock hade jag varit väldigt mycket mer nöjd om vi bara varit dit över dagen, druckit de goda frukt/grönsaksdrinkarna och bara gjort detox behandlingen. 
Jag ger Selma tre st RRR av fem möjliga. Med stora förhoppningar på att de kan höja sig med ganska enkla medel och med bättre information vid ex incheckning. 
Vill också förtydliga att det fanns personal som var mycket trevliga och gjorde stället vad det förtjänade men tyvärr är människan många gånger sådan att man kanske mer ser och stör sig på dem som inte riktigt har den där proffsiga service stilen….
Hoppas på att kunna fortsätta ge er mer tips, betyg och råd på mysiga ställen, saker och ting framöver men just nu ligger jag lite lågt för att sätta mig in i det nya jobbet (om nu inget otippat skulle dyka upp). 
KRAM/ Petra E

6 comments:

  1. Halkade in här av en slump och tyckte att det var jätteintressant hur du uppfattade Selma! Vi var där 2008 och då var jag hur nöjd som helst! Dock slapp vi barn och hundar (jag har både barn och hund själv , men på ett Spa vill jag helst slippa:-)) och allting kändes så lyxigt. Det var också första ggn jag var på spa öht. Efter det har jag besökt flera andra, senaste gången Varberg Asia spa som inte alls var så imponerande (boendet kanon men badavdelningen inte alls kul) och jag har har nog jämfört det med Selmabesöket och då hamnar liksom alla på minus:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar!! Det är jätte viktigt med fler synpunkter, tips och råd!! Kram

      Delete
  2. Då tycker jag att ni ska prova Hasseludden Yasuragi. Det var en speciell upplevelse. De har separata familje veckor/helger annars är inte barn välkomna.

    ReplyDelete

  3. fjärrövervakning

    Vi erbjuder Kvalité och snabb service och vet att det är mycket viktigt att få saker gjort snabbt , därför kan vi erbjuda service avtal Från 99:-/mån så du får snabbt på plats service (även distans avtal)och så ser vi till att du alltid håller ditt kassasystem uppdaterad med den nyaste programvaran!

    ReplyDelete
  4. Kassaregister
    kassa register

    Vi erbjuder Kvalité och snabb service och vet att det är mycket viktigt att få saker gjort snabbt , därför kan vi erbjuda service avtal Från 99:-/mån så du får snabbt på plats service (även distans avtal)och så ser vi till att du alltid håller ditt kassasystem uppdaterad med den nyaste programvaran!

    Kontakt información:

    Norra Ågatan 5 A Arboga Västmanland 732 31
    teléfono: 0589-10031
    Site: www.kassanetto.se

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra