Tuesday, August 26, 2014

Välkommen hem

Hej Hej!
Hoppas att ni alla mår gott. Här hemma händer det inte mycket just nu utan jag tar det väldigt lugnt. 
Det är ju ok att göra det ibland också. Dessvärre blir det inga nya bilder då, så men risk för upprepning visar jag idag två bilder från vår nya hall. Men först vill jag visa ett av de sätten som jag ibland använder mig av när jag vill ändra om i färgsättningen. När vi skulle göra hallen så vara vi överens om här hemma att vi ville få in med av de färgtoner som finns i naturen. Då valde jag att plocka ut några färger som jag hade med mig i väskan. På så sätt kunde jag lätt köpa saker som skulle passa bra in, det var bara att hålla upp färgkorten och titta om det harmonierade. Ett smidigt litet handfast tips.


Men jag tänkte främst slå ett slag för en produkt på Ikea som i och för sig inte alls är ny, 
och som de flesta av er säkert redan känner till. Men den är värd att hyllas igen. 
SKOHYLLAN!
Känner ni igen seminariet med ett hallgolv fullt av skor, gärna udda också (plus några leriga stövlar och blöta strumpor… Grrrr) ? Det ser dessutom oftast ut så när man precis är på väg in med händerna fulla av tunga matkassar, som inte går att ställa ner någonstans.
PUST. 
Jo, för en sådan skit sak kan jag ibland bli väldig tjurig. 
Lika bra att erkänna det lilla lyxproblemet (tur att man har den varianten av problem också, ler). 
Eftersom vi innan vår renovering "bara" hade en hall, som var typ 5-6 kvm… och hade tre ingångar så kan ni säkert ana att det känns som om jag fick värsta lyxkåken när vi nu byggde om vårt charmiga lilla sovrum till ytterligare en hall. Jag hade bestämt att i den nya hallen ska jag ha smart planering. 
De två skohyllorna rymmer väldig många skor och det är himla smidigt med två små lådor överst.
Jag och gubben har försett oss med varsin låda där han får samla sin bröte i sin låda, och jag mitt i min låda. För jösses, vart kommer alla viktiga små lappar, cykelnycklar, ficklampor, tändstickor, hårsnoddar och annat små tjafs ifrån? Allt detta hade innan skohyllans intågande en förmåga att samlas på hyllan i hallen, vilket bara gjorde att det såg rörigt ut och att ingen hittade något. 
Dessutom haglade beskyllningar av slaget "Vem har flyttat på min X som låg här förrut???"
Allt detta är som bortblåst nu så ja, tack Ingvard Kamprad för att du lyckats återupprätta familjefriden här hemma för det har du inte alltid  lyckats med så bra innan, ler. 
Hallen är faktiskt det första intrycket vi kan ge, det första vi ser när vi kommer hem och det sista vi ser när vi lämnar hemmet så för mig känns det skönt att det numera kan se inbjudande ut och inte misstas för ett förråd. 
(Den mönstrade tapeten kommer från en tapet kollektion som heter Kitchen Style) 
HA en skön dag! Kram/ Petra E

2 comments:

  1. Vad snyggt det blev! Ja de där skoskåpen ser riktigt praktiska ut. Vi är en familj på 6 personer så du kan ju tänka dig hur det ser ut i vår hall :)

    ReplyDelete
  2. Ni har verkligen fint i er hall! Ser väldigt välkomnande och mysigt ut, och i riktigt härliga färger. Smart tips att ha färgkartan med sig i väskan så att man vet vad som passar in om man hittar något man vill köpa hem, det tipset lånar jag gärna!
    Ha en fin dag!
    Kram Petra

    ReplyDelete

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra