Monday, February 20, 2012

En Djungel som lockar och skrämmer

Hej!
"En färd ut i vad för mig är ny och lite skrämmande men vacker mark. 
Uppe i bland bergen, ibland lianer, buskar, palmer och regnskog. Dit, dit ska vi. 
I en safari bil svischar vi fram i bland bergen och åker mot dess topp.
Vi ska på djungelsafari, skumpa på en elefantrygg i bland den vackra naturen, WOW! Vi färdas långt och högt men väl framme möts vi av Victor, en svensk kille som verkligen kan Thailand, elefanterna, folket och traditioner. Då visste jag inte vilken underbar dag vi hade att vänta.
En liten bit högre upp måste vi ta oss och det får bli på ett släpp efter en traktor. 
Här sitter vi på släpet med ännu ingen aning om vilka vackra vyer som våra ögon skulle få möta.
Här kommer min familjs mahutt. Tyvärr var påstigningen på detta underbar djur inte den idylliska drömmen om att sätta sin fot i en elefantsnabel som då elegant skulle svänga upp en på dess rygg, hihih. 
Nä det fanns en bamburamp som fick bli vår på och avklivnings station. 
SEn bar det av rätt in i djungeln, där väntade flera olika vackra vykortsvyer. 
Jag hade tidigare trott att det skulle vara väldigt guppigt och svajigt att rida elefant men jag måste säga att elefantens lunkande takt bara var behaglig. Kanske berodde detta på att vår elefant var 55 år och rätt van på detta och att dess mahutt och hon hade ett underbart samspel. 
Vet ni vad denne indiska skönhet kostade att köpa här nere, jo, 100 000 bath för en elefant, alltså som en bil. Vet ni vad den åt eller i vart fall behöver äta varje dag? 250 kg mat och 800 liter dryck.
Elefanten lämnade också ifrån sig 1350 kg avföring varje dag.... så ja lite mer skötsel än med en bil är ju att uttrycka sig både dumt och milt.  
I djungeln fick vi se vackra fåglar, ödlor, appor och min son en orm (vilket var tur att inte jag såg för då skulle jag nog fått elefanten att skena....)
Vår elefant var ledareelefanten så vi fick ibland stanna och titta lite extra då vi väntade in efterföljarna.
Vackert va?
Japp så här såg det ut 



Vi köpte flera frukt korgar (elefantgodis) med meloner, ananas, ananasblad och gutka som vi sedan matade dem med, det var verkligen skoj och mysigt. 
Jag blev väldigt fascinerad av detta underbara djur och hur duktiga och snälla deras mahutter var med dem. 

Vi fick också chansen att se mahutter tränna små elefanter, en söt och väldigt kelsjuk treåring och en trotsig och busig sexåring. Sedan fotsatte dagen med att mitt i djungeln få se och träffa en liten urbefolkning som bodde där och var självförsörjande. Vi fick se hur de odlade ris, tog vara på kokos, nötter och gjorde underbara kryddor. Visste ni att Thailand är världens största risexportör? 
Jag trodde det var Kina men fick svaret att de odlar mer ris men äter mer av den själva. 
Thailands första tuktuk var vattenbuffeln så vi fick också chansen att åka en liten runda med den. Jag klappade den också och det var verkligen en annorlunda känsla, tänk dig en sträv, varm, hårigt (som sticks) men väldigt svettig hud som pulserade under din hand. Ja så kändes det.
Vi fotsatte än längre in i djungeln för att få se hur de gjorde när de tog fram gummi på ett ick industriellt eller kemiskt sätt, det var rätt häftig men jag säger bara JÖSSES vilket arbete och vilken tid det ligger bakom 1 kg gummi, helt otroligt.
Ha en fin start på nya veckan! KRAM Petra

1 comment:

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra